Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Prečo deti potrebujú sebariadené vzdelávanie? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

"Prečo deti potrebujú sebariadené vzdelávanie ? "
A potrebujú ?
Nie som stúpenec toho, aby sa človek spraval sam k sebe ako k firme, manažoval sám seba, notabene aby manažovali sami seba deti...
Čítal som aj vaše minulé články a tá výčitka na anarchokapitalizmus na vás podľa mňa sadla.
 

Dobré by bolo naskôr pozorne prečítať

prvú časť článku o kritickom myslení a kritickom postoji. Kritický postoj vo Vašom prípade predbehol kritické myslenie. Keby ste kriticky mysleli, pochopili by ste, že anarchokapitalizmus je jeden z mnohých pohľadov - možné zrnko Pravdy, že na čele tohto prúdu je nejaký líder. Takže asi ťažko ma móžete označiť za anarchokapitalistu. Pre nich som slabý odvar, rovnako pre každý názorový prúd. Ak by ste sa zamysleli nad tým, čo píšem, pochopili by ste, že na čele názorových prúdov stoja lídri - ide o vedenie, nie riadenie. Nad lídrami, alebo medzi nimi, stoji ten, kto riadi. Nebyť riadenia, lídri by sa vzájomne pozrážali. Pýtate sa, či deti potrebujú sebariadené vzdelávanie. Áno, len takto sa naučia fungovať v spoločnosti tak, aby realizovali svoje ciele a túžby a zároveň nebránili to isté druhým. Sebariadenie a spoluriadenie je nahlbšou podstatou ĺudskej bytosti a ľudskeho rodu. Je pod ľudskú dôstojnosť zostať na úrovni, akú môžu dosiahnúť zvieratá. Náš školský systém ide ešte nižšie...
 

Anton

Nuž tvoja teória je možno ideálna, ale najmä na Slovensku, podľa mňa a mojich skúseností, neuskutočniteľná....

Uvediem konkrétny príklad zo života.

Koncom 90-tych rokov navštevovala dcéra gymnázium. I prišiel mladý nadšený profesor fyziky, možno si to bol vtedy ty, ktorého povolali na žiadosť rodičov na rodičovské združenie, aby vysvetlil svoj postup skúšania. Pokúšal sa do rúk totiž v praxi o to, čo ty píšeš v texte. A to, vložiť do rúk študentom samostatnosť a plánovanie vlastného štúdia. Vyhlásil, že nebude vôbec skúšať a študenti sa budú musieť podľa svojich študijných výsledkov, napríklad z písomných prác, hlásiť na dodatočné preskúšanie.

Ihneď som pochopil a snahy mladého nadšenca sa mi páčili. Avšak "mamičky-buchty" sa počas jeho výkladu mrvili, ako by ich hrýzli mravce. Následná diskusia ukázala, že sú vydesené, že nič nepochopili, že si nevedia predstaviť, ako sa ich zlatíčka samé rozhodujú bez direktívnej ruky prísneho profesora....

Nuž a náš milý nadšenec bol ešte do konca roka odídený z gymnázia...
 

Veru, takych pribehov je vela

Ano, moja vizia znie ako utopia, nie je to vec jedneho volebneho obdobia a ani by nebolo dobre, keby sa nieco take zaviedlo centralne. Centralne by sa mohlo rozhodnut o decentralizacii a vytvorit legislativne podmienky pre tri subezne systemy - konzervativny, liberalny a inkluzivny. Rodic s dietatom by sa rozhodli, do ktoreho vstupia. Ak uznavaju tradicnu skolu, zostali by v konzervativnom, teda v sucasnom. Kto by si trufol na sebariadene vzdelavanie, prihlasil by dieta do inkluzivneho a kto by chcel individualne, riesil by to v liberalnom. A tak by kazdy system mal tolko deti a skol, aky by bol dopyt. Vami spominany mlady fyzik by bol vitany v niektorej z progresivnych skol a nemusel by zazit frustraciu z toho, ze tradicne skolstvo ho vylucilo...
 

ked sa nebudes starat sam o seba

riadit sa a riadit svoje zalezitosti zacnu to robit druhi, ano "ti druhi". Rodic to ma deti naucit, hlavne vlastnym vzorom a konanim a nie robenim veci za deti.
 

Vystihli ste to presne o co ide

Deti sa ucia nasim prikladom, nie slovami...
 
Hodnoť

Nedá mi ...

Na nástenky do fšetkých škôl : Škola LEN učí a LEN rodič vychováva !!!

Teda deti treba učiť ako myslieť ale NIE čo si majú myslieť !
 

Realita je však taká

že školstvo vychováva a rodičia učia. Ministerskí úradníci síce tvrdia, že škola nevychováva, že je to úloha rodičov, no systém školstva zasahuje do výchovy, známkuje správanie a nárokuje si plnenie pracovných noriem, plnenie úloh, rieši priestupky, niektoré predmety nazýva "výchova" atď. Navyše, aj skúšky na pedagogických fakultách sú z teórie výchovy a proces nazýva výchovno-vzdelávací... Z toho vyplýva, že oddeliť výchovu od vzdelávania nie je možné. V západnej pedagogike ani nemajú pojmy na výchovu a vzdelávanie, edukation - edukácia zahŕňa obe stránky. A ja si myslím, že je to tak. Vychovávame a vzdelávame príkladom, nie direktívami a poučovaním. Okrem toho je potrebné si uvedomiť, že situácia na vseobecno-vzdelávacích školách si vyžaduje diametrálne odlišný pedagogický prístup ako na odborných.
 

Tak ako

vlastne chceme posúvať spoločenský vývoj k lepším zajtrajškom? Necháme to koncepčne na rodičov?Ale aká je ich celková úroveň?To je vidieť v spoločnosti.Keď to vidíme ,pýtame sa,kde sa stala chyba? V ich výchove rodičmi,alebo v škole?
Takto teda asi nie.Zamieňaním príčin a následkov cesta nevedie.Ale je treba si uvedomiť aj to,že celkový obraz spoločnosti v súvislosti s jeho akýmsi hodnotením z pohľadu významných spoločenských vedeckých kategórií je v priamej úmere s pojmami vývoj,čas,medzigeneračná výmena,technologický rozvoj a pod.Možné urýchlenie vývoja,aj keď možno len iluzórne ,vidím rozhodne v systémovom uplatnení vysoko špecializovanej selekcie vo výbere subjektov zúčastňujúcich sa na edukácii mladej generácie.Lenže kto ten systém stanoví? Veď tu máme možnosť pracovať len s takým "materíálom " a s takým "potenciálom"aký tu momentálne je.Tak sme opäť na začiatku kruhu.Niekto povie,riešenie tu je.Treba zvoliť do zákonodarných orgánov tých správnych ľudí,aby stanovili kritériá systému.Heh,lenže kde ich chceme zobrať,keď tu máme len ten "materiál",ktorý tu je?Je teda zrejmé,že sa furt sa motáme v kruhu a vychádza len jeden logický záver,že urýchliť vývoj v celkovom povedomí spoločnosti je asi chimérou,či ilúziou ,ale na druhú stranu pokiaľ je vidieť celkovo v rozvoji human society akýsi pomalý vývoj,tak nie je dôvod myslieť si,že ten vývoj niekde ustrnie.
 

la vida

Ako ste sa sám pokúsili myšlienkovo racionálne dopracovať k nejakému východisku, logika vás priviedla opäť na začiatok. Jeden z troch duchovných zákonov - zákon príčiny a následku - tu nijako nepomáha posunúť sa ďalej. Mystický had si hryzie do chvosta... Pripomenuli ste mi rok 1989, keď sme malá skupina študentov Pedagogickej fakulty v BB neriešili iba politiku, ale školstvo. Plní nadšenia sme podávali návrhy na zmeny vzdelávania na PgF a na základných školách. Uvedomili sme si však, že aj keby nám zázračne tie návrhy prešli, nemal by ich kto realizovať. Teda možno by klasickí učitelia požiadali nejaký manuál a podľa neho by učili. Problém bol ale v tom, že naše návrhy mali práve formálnosť a direktívnosť odstrániť. Dospeli sme teda k rovnako skľučujúcemu záveru, že v školstve revolúciu nie je možné urobiť zo dňa na deň a že to bude dlhodobá evolúcia. Odvtedy pracujem s týmto vedomím. Na jednej strane zmena legislatívy, na druhej aktivita "zdola". Niekde sa to raz hádam pretne... Nespolieham sa na kauzálny zákon, inak by som to vzdal...Verím tomu, dáva to zmysel môjmu životu, mám rád túto cestu... :-)
 
Hodnoť

beseda v Poprade 25. novembra 2019

rád by som sa zúčastnil... Miesto a čas??
 

Jano yano

Bude to na Spojenej škole Letná o 17.30 hod., ste vítaný...
http://www.salemark.eu/archive...
 


Najčítanejšie


  1. Pavel Sibyla: Hrozná pravda o zadržaní Haščáka a väzbe Jankovskej 7 127
  2. Věra Tepličková: Vážení Pán premiér 5 489
  3. Július Kovács: Jaroslav Haščák prvý žralok v sietiach justície asi jeden z objednavateľov vraždy Kuciaka 3 563
  4. Jana Júdová: Pán Gröhling, nedajte sa, bojujte 3 279
  5. Martin Borguľa: Ceny nehnuteľností stále rastú. Riešením pre ľudí budú štátne nájomné byty 2 370
  6. Jozef Sitko: Je ešte Sulík politikom vládnym či už opozičným? 2 080
  7. Elena Antalová: Po Ficovi sa Pavol Habera pustil do Matoviča 1 910
  8. Tomáš Kubuš: Egypt 2020 (foto) 1 638
  9. Milan Hutera: Ako som začal fotiť objekty hlbokého vesmíru 1 632
  10. Miroslav Ferkl: Igor Matovič, by si mal uvedomiť! 1 378

Rebríčky článkov


  1. Dušan Seberíni: Kde skladuje Matovič koronavírusy?
  2. Peter Zajac: Nerob si starosti, štát sa o teba na dôchodku (ne)postará…
  3. Miriam Studeničová: Kritika ženského odievania
  4. Jozef Legény: Koľko koronahibakušov má na svedomí premiér Matovič?
  5. Marian Vojtko: v Tescu teroristom?
  6. Ján Franz: Cintoríny v obci Dobrá voda
  7. Erik Koncz: Hunt a kráľ Štefan alebo ako súvisí vznik Uhorského kráľovstva s Hontom ?
  8. Štefan Vidlár: Svetlá rámp
  9. Július Kovács: Fico a Kotleba nám pripravili Vianočný darček minimálne 800 mŕtvych navrch
  10. Július Kovács: Matovič nastúp do truhly ozývalo sa z davu náckov pred jeho domom.


Už ste čítali?